14 februari 2017

    American Airlines meest waardevolle merknaam

    Geschreven door
    American Airlines American Airlines

    FORT WORTH - Voor het eerst sinds 2007 is American Airlines het meest waardevolle merknaam in de luchtvaart. Emirates was altijd nummer één, maar is van de troon gestoten door de Amerikaanse concurrent. Op nummer twee en drie staan Delta en United Airlines.

    Emirates op plaats vier

    De Golfmaatschappij Emirates is gezakt naar plaats vier en moet de Amerikaanse concurrenten voor zich dulden. De oorzaak van de gedaalde plek in de ranking is een winstdaling van 75 procent in het afgelopen jaar. Reden voor de winstdaling is de lagere olieprijs. Deze lage prijs heeft geleid tot een zwakkere vraag naar tickets richting de Emiraten.

    Daling van de merknamen

    De waarde van de merknamen Emirates, Qatar Airways en Etihad zijn allen gedaald / stabiel gebleven. De waarde van het merknaam Emirates is met 21 procent gedaald naar 6,1 miljard dollar. De grootste daling is te vinden bij Qatar Airways. De daling bedroeg maar liefst 38 procent naar 2,2 miljard dollar. De waarde van Etihad bleef stabiel op 1,6 miljard dollar.

    Stijging van Amerikaanse merken

    De Amerikaanse airliners doen het goed. American Airlines, Delta en United Airlines stegen alle drie. De grootste stijger was American Airlines met een merkwaarde van bijna tien miljard dollar.

    KLM / Air France

    Het Nederlandse bedrijf KLM kan niet tippen aan de grote spelers in de luchtvaart. KLM is negen plaatsen gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het merk staat nu op plaats 37 in de rankings. De merkwaarde van KLM bedraagt volgens Brand Finance ongeveer 766 miljoen dollar. Air France heeft een iets hogere merkwaarde - 1,6 miljard dollar, maar scoort nog altijd slechter dan bijvoorbeeld British Airways die op de negende plaats staat genoteerd.

    ACTUEEL

    © Copyright 2017, All Rights Reserved Vliegkoning