23 maart 2017

    Ryanair wil 40 bestemmingen vanaf Lelystad Airport

    Geschreven door
    Ryanair Ryanair Foto (c) Lenzonaut, Wikimedia Commons

    LELYSTAD - Topman Michael O'Leary van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair kan niet wachten om vliegtuigen te stationeren op Lelystad Airport. O'Leary wil in totaal tien vliegtuigen plaatsen die moeten vliegen naar 40 bestemmingen. De topman van Schiphol Jos Nijhuis vindt dit geen goed idee.

    Ryanair wil vliegen vanaf Lelystad Airport

    Het duurt nog even voordat Lelystad Airport haar deuren opent, maar de strijd om invloed te krijgen op het vliegveld is al in volle gang. Michael O'Leary, topman van Ryanair wil heel graag toestellen plaatsen op het nog te openen vliegveld van Lelystad. Het nieuwe vliegveld moet haar deuren openen in 2019. In eerste instantie is er ruimte voor een beperkt aantal vliegbewegingen. Dit moet op termijn echter uitgroeien zodat Lelystad Airport een volwaardig vliegveld wordt waar met name de kleinere toestellen vertrekken.

    Schiphol Group is eigenaar van Lelystad Airport

    Het openen van Lelystad Airport is voor Schiphol handig. Het vliegveld loopt tegen de grenzen aan en moet uitbreiden of vluchten verplaatsen naar een ander vliegveld. Lelystad is de ideale plek om met name de short haul vluchten naar te verplaatsen. Short haul vluchten worden in veel gevallen uitgevoerd door de low cost carriers Transavia, Ryanair, Wizz Air en Easyjet. Deze luchtvaartmaatschappijen zullen dus ook hoogstwaarschijnlijk vertrekken vanaf Lelystad Airport, net als de short haul vuchten van KLM en Air France zelf.

    Waarom niet gelijk veel vluchten?

    Het eerste jaar van de opening moet ongeveer 4.000 vliegbewegingen veroorzaken. Naarmate het vliegveld verder ontwikkelt is er ook ruimte voor meer vliegbewegingen. Volgens O'Leary is 4.000 vliegbewegingen niet genoeg en moet dat minstens 20.000 worden. ''Schiphol Group moet veel meer vliegbewegingen per jaar accommoderen''. Volgens O'Leary doet Schiphol er alles aan om de positie van KLM te beschermen in eigen land. Hoe meer ruimte er ontstaat voor meer vliegbewegingen, hoe groter de kans dat de low cost carriers een machtige positie kunnen behalen. Volgens het ''beschermende'' karakter van Schiphol Group zal Lelystad Airport een verlaten vliegveld worden.

    Ryanair naar Groningen Airport Eelde?

    In Groningen wordt de ontwikkeling van het vliegveld in Lelystad nauwlettend in de gaten gehouden. Ryanair vloog in het verleden al eens op het vliegveld in Eelde, maar is daar door een veranderende strategie weer verdwenen. De vliegtuigen die Ryanair in haar bezit had werden toen op een andere vliegroutes geplaatst. Waarom Ryanair (nog) niet is teruggekeerd naar Groningen Airport Eelde is niet duidelijk. 

    ACTUEEL

    © Copyright 2017, All Rights Reserved Vliegkoning